Zrušený alebo meškajúci let Smartwings? Odškodnenie až do výšky 600 eur je vzdialené len pár kliknutí!

Najväčšia česká letecká spoločnosť prevádzkuje v priemere desiatky letov denne. Ak ste nedávno leteli so spoločnosťou Smartwings a váš let bol nečakane zrušený alebo meškal, potom je tento článok určený práve vám. Nižšie sa dočítate, aké sú pravidlá odškodnenia za narušené lety, o akú sumu môžete žiadať a hlavne, ako získať odškodnenie čo najskôr.

Pravidlá uplatňovania nároku na náhradu škody podľa práva EÚ

Európska únia chcela prijať opatrenia na zabránenie svojvoľnému správaniu sa leteckých dopravcov voči cestujúcim, a preto prijala nariadenie 261/2004. Toto nariadenie chráni práva cestujúcich v leteckej doprave a stanovuje spôsob odškodnenia v prípade porušenia týchto pravidiel.

Nariadenie EÚ upravuje zrušené alebo meškajúce lety a prípady odmietnutia nástupu na palubu (overbooking).

Za ktoré lety spoločnosti Smartwings môžem získať finančnú kompenzáciu?

Nariadenie EÚ č. 261/2004 stanovuje tri hlavné prípady, v ktorých môže cestujúci žiadať o náhradu škody. Ide o:

Oneskorené lety

Ak váš let so spoločnosťou Smartwings mešká 3 hodiny alebo viac, máte nárok na odškodnenie. Pre výpočet dĺžky meškania je rozhodujúci čas pristátia lietadla v cieľove jdestinácii v porovnaní s plánovaným príletom. Naopaknie je podstatné, s akým oneskorením lietadlo vzlietlo. Dôležité je aj to, že chyba je na strane spoločnosti smartwings , a preto nesmie ísť o mimoriadne okolnosti (napr. zlé počasie).

Zrušené lety

V prípade, že spoločnosť Smartwings zruší váš let menej ako 14 dní pred plánovaným odletom, máte tiež nárok na náhradu. Rovnako ako v prípade meškajúcich letov, dôvodom zrušenia nesmú byť mimoriadne okolnosti, ale chyba na strane spoločnosti Smartwings. V opačnom prípade nebudete mať nárok na náhradu škody.

Odmietnutie nástupu do lietadla (overbooking)

Odškodnenie môžete získať aj v prípade, že vám zamestnanci spoločnosti Smartwings odmietli nástup do lietadla z dôvodu preplnenia, hoci ste si letenku zaplatili. V tomto prípade môžete žiadať o odškodnenie v rovnakej výške ako za zrušený alebo meškajúci let podľa pravidiel, ktoré popisujeme v článku nižšie. Podmienkou pre uplatnenie nároku na odškodnenie je, že cestujúcemu nebolo umožnené nastúpiť do lietadla proti jeho vôli a nešlo o dobrovoľné preloženie miesta inému cestujúcemu.

Mimoriadne okolnosti, kvôli ktorým nevzniká nárok na kompenzáciu

Nárok na náhradu škody podľa nariadenia EÚ č. 261/2004 nevzniká vždy, keď je splnená jedna z vyššie uvedených podmienok. Existujú určité situácie, ktoré spoločnosť Smartwings nemôže ovplyvniť ani im zabrániť. Podľa názoru EÚ by bolo nespravodlivé požadovať od leteckých spoločností kompenzáciu aj v týchto prípadoch, preto do nariadenia zahrnula tzv. mimoriadne okolnosti. Medzi ne patria napríklad štrajky zamestnancov letiska, zlé počasie alebo poruchy letových radarov. Ak nastane niektorá z týchto okolností, spoločnosť Smartwings nie je povinná poskytnúť vám náhradu.

Koľko peňazí dostanem za zrušený alebo meškajúci let Smartwings?

Suma, na ktorú máte nárok, sa líši najmä v závislosti od vzdialenosti letu a dĺžky meškania letu do cieľovej destinácie. Pravidlá odškodnenia sa vzťahujú rovnako na zrušené a meškajúce lety ako aj na odmietnutie nástupu na palubu. 

V prípade letov so vzdialenosťou do 1 500 kilometrov môžu cestujúci získať odškodnenie až do výšky 250 EUR. V prípade dlhších letov s dĺžkou od 1 500 do 3 500 kilometrov si môžete nárokovať až 400 EUR. V prípade letov dlhších ako 3 500 kilometrov môžete získať najviac 600 eur. Podmienkou je, že let sa musí uskutočniť medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ. Príkladom je let z Prahy do Dubaja. Na druhej strane, v prípade letov nad 3 500 kilometrov, ale len v rámci EÚ, sa náhrada znižuje na 400 eur. 

V prípade nároku na 600 EUR sa v nariadení EÚ stanovuje, že meškanie musí byť dlhšie ako 4 hodiny. Ak teda váš let spĺňa podmienku vzdialenosti nad 3 500 kilometrov, ale do cieľovej destinácie priletíte s meškaním od 3 do 4 hodín, spoločnosť Smartwings je oprávnená znížiť odškodnenie na 300 EUR. Ak hľadáte informácie o zmeškaní nadväzujúceho letu, prejdite na tento článok.

Môj let so Smartwings spĺňa vyššie uvedené podmienky, ako získam náhradu?

Ak bol váš let zrušený alebo mešká, máte dve možnosti, ako získať náhradu. Po prvé, môžete kontaktovať spoločnosť Smartwings sami prostredníctvom kontaktného formulára na jej webovej stránke. Väčšina cestujúcich si spočiatku vyberá túto možnosť, ale čoskoro zistí, že nie je veľmi úspešná. Letecké spoločnosti často odmietajú odškodniť cestujúcich, aj keď na to majú nárok. Letecké spoločnosti, v tomto prípade Smartwings, sa potom spoliehajú na to, že väčšina cestujúcich toto rozhodnutie akceptuje a situáciu ďalej nerieši, pretože by ich to stálo veľa času a nervov. Okrem toho by bol výsledok stále neistý.

Druhou možnosťou je ušetriť si starostia postúpiť svoj prípad nám. Naše právne oddelenie komunikuje so zástupcami leteckých spoločností každý deň a celý proces poznáme. Stačí vyplniť náš formulár, naši kolegovia prípad preskúmajú a potom sa spoja so zástupcom spoločnosti Smartwings. V prípade potreby naši právnici podajú na leteckú spoločnosť žalobu na súd. Po získaní odškodnenia vám ho okamžite vyplatíme. Výhodou systému Refundio je, že neplatíte žiadne súdne poplatky ani peniaze za právne služby, ako by ste platili, keby ste chceli svoj nárok na odškodnenie riešiť individuálne s právnikom. Zároveň vám odškodnenie vyplatíme vopred, ak to bude možné. Nemusíte teda na nič čakať a peniaze máte obratom na účte.

Ak by ste chceli získať náhradu za prerušený let, ale chcete si ušetriť čas a nervy, vyplňte náš krátky formulár. O všetko sa postaráme a následne vám vyplatíme peniaze, na ktoré máte nárok.

Ak máte záujem o kompenzáciu, stačí vyplniť krátky formulár a potom sa už nemusíte o nič starať. Skontaktujeme sa so zástupcom leteckej spoločnosti a získame pre vás odškodnenie, a to buď zmierom, alebo súdnou cestou.

Smartwings Group - ktorá spoločnosť prevádzkuje váš let?

Napriek tomu, že Smartwings je česká spoločnosť, svoje lety prevádzkuje zo štyroch rôznych európskych krajín. Preto je dobré vedieť, ktorá konkrétna letecká spoločnosť váš let prevádzkovala. Ak pred číslom vášho letu stojí QS, ide o let spoločnosti Smartwings so sídlom v Českej republike. Na druhej strane, 6D je označenie spoločnosti Smartwings Slovakia, kombinácia 7O je Smartwings Hungary a pod označením 3Z spoznáte Smartwings Poland. Rozlišovanie medzi jednotlivými spoločnosťami je nevyhnutné na uplatnenie nároku na náhradu škody od tej správnej spoločnosti.

Hľadáte informácie o odškodnení za prerušenie letu inou leteckou spoločnosťou?

Overte svoj nárok na kompenzáciu zadarmo
Overiť